مشخصات یمانی در روایات اهل بیت(ع)

مشخصات یمانی در روایات اهل بیت(ع)

بروج – بر اساس روایات، نام و محل قیام یمانی با مشخصات احمد بصری متفاوت است و هیچ همخوانی با یکدیگر ندارند. بنابراین به برخی از شاخصه‏ های یمانی که از سوی اهل بیت(ع) معرفی شده‏اند اشاره می‏گردد:

الف).‌ یمانی از یمن است: در خصوص موقعیّت جغرافیایی قیام یمانی، به شهرهایی هم‌چون: صنعا، عدن، اشاره شده است؛ البته روایات صنعا مستفیض بوده و از طریق شیعه و سنّی نقل شده است.

همه این موارد درحالی استکه احمدالحسن از بصره بوده و حتی در تمامی بیانیه‏ هایش مردم را به سمت بصره متوجه کرده است. در حالیکه برخی از روایات، اشاره به این مسأله دارند که حتی یک یاری کننده از بصره برای حضرت نخواهد بود. به عنوان نمونه:

عن جعفر بن محمد(ع) أنه قال لقوم من أهل الکوفه:‌ «ما یقوم مع قائمنا من أهل الکوفه إلا خمسون رجلا، و ما من بلده الا و معه طائفهٌ الا أهل البصره فإنه لا یخرج معه منهم انسان».[۱]  همراه قائم ما فقط پنجاه نفر از کوفه قیام خواهد کرد و هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه گروهی به یاری وی می‏شتابند الا اهل بصره، پس همانا حتی یک انسان به همراه قائم خروج نمی‏کند.

ب). نام یمانی: آنچه در روایات پیرامون نام یمانی ذکر شده است، مردّد بین «حسن یا حسین»، «صالح»، «اصبغ بن زید»، بوده وگاهی او را «سعید» و «نصر»  و «منصور»  نیزخوانده‌اند.

ج). هم ‌زمانی خروج یمانی با سفیانی: آنچه از مسلمات خروج یمانی بشمار می‏رود، خروج ایشان به صورت همزمان با سفیانی است. چنانچه حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ وَ الْیَمَانِیِّ وَ الْخُرَاسَانِیِّ فِی سَنَهٍ وَاحِدَهٍ فِی‏ شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ نِظَامٌ کَنِظَامِ الْخَرَزِ یَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَیَکُونُ الْبَأْسُ مِنْ کُلِّ وَجْهٍ وَیْلٌ‏ لِمَنْ‏ نَاوَاهُمْ‏…».[۲] خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته مهره‌ها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید،، وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند».

در حالیکه احمدالحسن ضمن ادعای یمانی بودن خود، بیش از ۱۰ سال است که دعوت خود را علنی کرده است و حال آنکه تا کنون از خروج سفیانی هیچ خبری نیست.

[۱] شرح الاخبار، ص۳۶۶٫

[۲] کتاب الغیبـه، نعمانی، ص۱۷۱ و بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۲ و إعلام الوری، ص۴۲۹٫

درباره نویسنده

174مطلب نوشته است .

۲ Comments on “مشخصات یمانی در روایات اهل بیت(ع)”

  • عماد wrote on 4 ژانویه, 2018, 17:02

    استاد عزیز امام  احمد الحسن به قول شما ۱۰ساله که دعوت خود را علنی کرده درسته ولی هنوز قیام نکردند که ما منتظر خروج سفیانی باشیم (قیام با دعوت فرق داره) .ازسوی دیگر برای اینکه به حقانیت ادعای ایشان پی ببرید توجه کنید ایشان مدت ۱۸ساله که مدعی این ا مرندو هنوز زنده اند درحالی که طبق احادیثی از اهل بیت رشته عمر کسی که به دروغ ادعای یمانی بودن کند وبه دروغ پرچم ایشان راکه طبق احادیث البیعت لله میباشد را به دست گیرد قطع میشو د(یعنی میمیرد )واین اتفاق برای ایشان نیفتاده به بیان ساده تر کسی که الکی بگه من یمانی هستم نیاز به دشمنی شما نداره چون خدا دشمنش میشه یعنی خدا میزنه لهش میکنه 

  • admin wrote on 9 ژانویه, 2018, 9:52

    سلام علیکم. اولا در هیچ روایتی بین ظهور و قیام یمانی فرقی ذکر نشده است تا شما با یمانی دانستن احمدالحسن، زمان حاضر را زمان ظهور او بدانید. ثانیاً اگر قیام را همان قیام با سیف میدانید، آیا قیام مسلحانه احمدالحسن در سال ۲۰۰۸ در پادگان الزرگه را فراموش کرده اید؟
    روایت بتر الله عمره هم در خصوص یمانی نیست. این روایت تصریح به کسی دارد که ادعای امر(امامت) کرده باشد. ضمن اینکه بتر الله دلالت بر فوریت ندارد و چه بسیار کسانی که ادعای امامت کردند و بیش از ۷۰ سال عمر داشتند.
    البته اگر عبارت بتر الله عمره دلالت بر فوریت داشته باشد، از کجا معلوم که احمدالحسن زنده باشد و نمرده است؟!

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2024 گروه فرهنگی بروج. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی