لیبرالیسم مذهبی با نقاب وحدت و تقریب مذاهب

لیبرالیسم مذهبی با نقاب وحدت و تقریب مذاهب

نویسنده: علی محمدی هوشیار

لیبرالیسم، مکتبی برای بی اعتبار کردن مرزها و باورهای اقوام و ملل، در عرصه فرهنگ، سیاست و اعتقادات دینی و مذهبی است. با این بیان می توان؛ لیبرالیسم را در ساحت های مختلف ملاحظه نمود و در ترازوی نقد و بررسی قرار داد. آنچه در این نوشتار، مورد نقد و واکاوی قرار گرفته، لیبرالیسم مذهبی است که می‏تواند به اندازه لیبرالیسم سیاسی، خطرناک بوده و با کمرنگ کردن آموزه‏ های تشیع و مبانی انقلاب اسلامی، خط دوم نفوذ دشمن را مدیریت کند.

در نگاه اولیه به اندیشه لیبرالیسم مذهبی، انسان‏ با هر گرایش و مذهبی حق زندگی دارد، اما با دقت نظر در مقاصد پشت پرده ی این شعار، از مفاهیم نامقدس آن رونمایی شده و آن روی سکه، یعنی؛ «نهی از پاسداشت نمادها و شعائر مذهبی و سلب حق تبلیغِ باورهای مقدس» آشکار می شود.

ماحصل این تفکر، از دست دادن مرزها و عقب نشینی از داشته ها، به بهانه ایجاد آشتی بین  دو ملت یا دو اعتقاد است. در یک مقایسه ساده، بین لیبرالیسم سیاسی و مذهبی، می توان به میزان خطر و انحراف از مبانی اصیل تشیع و انقلاب اسلامی پی برد.

آنچه امروزه در لیبرالیسم سیاسی مطرح است؛ تلاش برای کنار گذاشتن شعارهایی مانند: «مرگ بر آمریکا» و «شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی»، واگذاری «قدرت موشکی و هسته ای ایران»، به بهانه صلح و آشتی بین ایران و غرب است و البته این جماعت، نگران آن هستند که مبادا ایادی غرب از ما ناراحت شوند و مورد غضب آنان قرار گیریم! پر واضح است که چنین خطی، خط نفاق و نفوذ است و این باور به صورت تمام قد در برابر مبانی انقلاب اسلامی ایستاده است.

سوی دوم مقایسه این است که: چنانچه افرادی با همین اندیشه های نا مقدس لیبرالیسمی، به سراغ مذهب آمده و ناراحتی اهل سنت را ملاک عمل قرار دهند و از طرفی مردم را به عقب نشینی اعتقادی دعوت نموده و یا آنان را از به زبان آوردن القاب پر افتخار امیرالمومنین(ع) همچون؛ فاروق اعظم و صدیق اکبر منع کرده و حتی حق تبلیغ و بازگویی حقایق و معارف شیعی در میان برادران اهل سنت را از شیعیان سلب نمایند، خطشان چه خطی خواهد بود، و حال آنکه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، در وصیتنامه الهی سیاسی خود؛ در نقطه مقابل لیبرالیسم مذهبی ایستاده و  تمامی ملت ها را به پیروی از مکتب شیعه دعوت نموده و حتی بر مقدس بودن نمادهای شیعی و ابراز آن تاکید می نماید.

مشخص است که لیبرالهای سیاسی در پس نقاب روشنفکری و لیبرالهای مذهبی با نقاب وحدت و تقریب بین مذاهب ظاهر شده  و هر دو معنایی وارونه از روشنفکری و وحدت را به نمایش گذاشته اند.

نتیجه اندیشه های نامقدس لیبرالیسم مذهبی، رشد غیر طبیعی اندیشه ها و فرقه های انحرافی در جامعه و محدود کردن دایره رشد معارف ناب شیعی خواهد بود و از سویی، منتقدین و دلسوزان تشیع و انقلاب اسلامی، که مروجین حقیقی وحدت هستند، با مارک «فاشیسم مذهبی» کناره گرفته و خود در معرض اتهام قرار می گیرند.

آنچه در فهم معنای وحدت برای ما ملاک و معیار است، تفسیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی است که بدان اشاره گردید و در این مجال به بخشی از بیانات پرداخته می شود:

«با کمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‌خواهم که از ائمه اطهار و فرهنگ سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى این بزرگ راهنمایان عالم بشریت به طور شایسته و به جان و دل و جانفشانى و نثار عزیزان پیروى کنند. از آن جمله دست از فقه سنتى که بیانگر مکتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احکام اولیه و چه ثانویه‌ که هر دو مکتب فقه اسلامى است، ذره‌اى‌ منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احکام اسلامى و حکومت عدل الهى است. و از آن جمله از نماز جمعه و جماعت که بیانگر سیاسى نماز است هرگز غفلت نکنند، که این نماز جمعه از بزرگترین عنایات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ایران است. و از آن جمله مراسم عزادارى ائمه اطهار و بویژه سید مظلومان و سرور شهیدان، حضرت ابى عبد اللَّه الحسین- صلوات وافر الهى و انبیا و ملائکه اللَّه و صلحا بر روح بزرگ حماسى او باد- هیچ گاه غفلت نکنند. و بدانند آنچه دستور ائمه- علیهم السلام- براى بزرگداشت این حماسه تاریخى اسلام است. و آنچه لعن و نفرین بر ستمگران آل بیت است ، تمام فریاد قهرمانانه ملتها است بر سردمداران ستم پیشه در طول تاریخ الى الابد. و مى‌دانید که لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنى امیه- لعنه اللَّه علیهم- با آنکه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شده‌اند، فریاد بر سر ستمگران جهان و زنده نگهداشتن این فریاد ستم‌شکن است.

و لازم است در نوحه‌ها و اشعار مرثیه و اشعار ثناى از ائمه حق- علیهم سلام اللَّه- به طور کوبنده فجایع و ستمگریهاى ستمگران هر عصر و مصر یادآورى شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروى و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهى- لعنه اللَّه و ملائکته و رسله علیهم- است به طور کوبنده یادآورى و لعن و نفرین شود. و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسى است که حافظ ملّیت مسلمین، بویژه شیعیان ائمه اثنى عشر- علیهم صلوات اللَّه و سلم- [است‌]. و آنچه لازم است تذکر دهم آن است که وصیت سیاسى- الهى این جانب اختصاص به ملت عظیم الشأن ایران ندارد، بلکه توصیه به جمیع ملل_اسلامى و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب مى‌باشد». [۱]

لیبرالیسم مذهبی تلاش بر آن دارد تا با تحریف و یا وارونه جلوه دادن وصیت امام راحل به اهداف خود دست یابد و البته برخی به طور ناخواسته؛ بلندگوی چنین اقدامات شومی شده اند. مقام معظم رهبری بارها خطر «تحریف امام راحل» را گوش زد فرموده و در پایان نوشتار به یک نمونه اشاره می شود:

«اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد. همه باید بدانند که هاضمه‌ی سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع‌شده‌ی در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است. اینها دست از طمع خود برنداشته‌اند، چشم برنداشته‌اند؛ فقط آن‌وقتی عقب خواهند نشست که شما ملّت ایران آن‌چنان قدرتی پیدا کنید، آن‌چنان پیشرفتی پیدا کنید که امید آنها قطع بشود. اینجا است که خطر تحریف امام اهمّیّت پیدا میکند؛ اگر شخصیّت امام تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه‌ی این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود»[۲]

والسلام علی من اتبع الهدی

 

 

 

 

[۱] صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۹۹ و ۴۰۰.

[۲] مراسم سالروز رحلت امام خمینی رحمه‌الله علیه، ۹۴/۰۳/۱۴

درباره نویسنده

174مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2024 گروه فرهنگی بروج. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی